Wednesday, November 5, 2008

KAA - Sekilas Pandang

SEJARAH DAN LATAR BELAKANG Kelas Aliran Agama (KAA)

KAA di sekolah menengah harian diwujudkan atas desakan dan permintaan ibu bapa dan masyarakat kepada pendidikan yang disediakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA). SMKA yang sedia ada tidak dapat menampung permintaan ibubapa berikutan pencapaian prestasi murid-murid dalam UPSR yang meningkat. Kementerian Pelajaran Malaysia pula tidak lagi bercadang untuk menambah bilangan SMKA maka keperluan kepada aliran seperti yang dilaksanakan di SMKA amat diperlukan dan diperluaskan di Sekolah Menengah Harian Biasa.

KAA di Sekolah Menengah Kebangsaan telah mula dijalankan secara rintis pada tahun 1987. Pada bulan Februari 1990 Pengarah Pendidikan Malaysia ketika itu telah meminta Pengarah-pengarah Pendidikan Negeri menubuhkan Aliran Agama di Sekolah Menengah Kebangsaan di negeri masing-masing. Dalam Mesyuarat Penyelarasan Hal-hal Profesional (PHP) ke 29 pada bulan Januari 1991 Kertas KAA telah dibincangkan.

Pada tahun 1992, Kelas Aliran Agama (KAA) telah diadakan di 130 buah sekolah iaitu 11 di Johor, 6 di Pahang, 13 di Kelantan, 26 di Terengganu, 10 di Sabah, 11 di Kedah, 4 di Pulau Pinang, 9 di Perak, 23 di Selangor, 5 di Wilayah Persekutuan, 6 di Melaka dan 6 di Negeri Sembilan. Sehingga kini KAA telah meningkat sebanyak 529 buah sekolah , 2,262 kelas dengan jumlah muridnya seramai 62,458 orang.

1 comment:

Unknown said...

assalamualaikum tuan/puan
saya berminat membuat kajian berkaitan KAA. boleh saya tahu sumber rujukan tentang sejrah KAA ini?